Uncategorized

Jak założyć sklep internetowy

Co sprzedawać w internecie - ecommerce - sklep internetowy

. Poniższy artykuł jest dla Ciebie jeśli masz już pomysł na sklep i wiesz co sprzedawać w internecie.

Jeśli nie masz jeszcze pomysłu na produkt, zerknij na mój artykuł o wyborze towaru idealnego do sprzedaży internetowej.

Jak założyć sklep internetowy: kreatory sklepów

Chcesz otworzyć sklep internetowy, ale nie znasz się na tym od strony technicznej? Nie ma problemu – na rynku dostępnych jest wiele kreatorów sklepów internetowych, które pomogą Ci zacząć swoją przygodę z e-commerce.

Co sprzedawać w internecie - ecommerce - sklep internetowy

Zdjęcie: Michiel Jelijs

Nie martw się – nie przypominają one szablonów jakie pojawiały się na serwisach bloggerskich kilkanaście lat temu kiedy każdy blog wyglądał tak samo!

Większość z tych wymienionych poniżej pozwoli Ci na dostosowanie do Twoich indywidualnych potrzeb niemal wszystkiego – od koloru i kształtu przycisków po format i zawartość potwierdzenia wysyłanego do klienta po złożeniu zamówienia.

Ich obsługa przypomina budowanie z klocków Lego – każdy element taki jak podstrona, przycisk  do ‘lajkowania’ czy układ zdjęć  jest takim właśnie klockiem, który możesz umieścić tam, gdzie będzie najłatwiej go znaleźć twoim klientom. Tak więc, jeśli masz doświadczenie w zabawie Lego, to napewno poradzisz sobie z kreatorem stron internetowych.

Wiele platform pozwoli Ci również “wstrzyknąć” w szablon własny kod HTML i CSS jeśli zależy Ci na maksymalnie spersonalizowanym wyglądzie.

Jak założyć sklep internetowy - klocki lego

Zdjęcie: Ralf Κλενγελ

A oto kilka przykładów najlepszych (moim zdaniem) kreatorów:

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak założyć sklep internetowy na każdej z powyższych platform, już wkrótce opublikuję artykuł na ten temat. Jeśli chcesz przeczytać go jak tylko pojawi się na stronie, zarejestruj się by dostawać mój bezpłatny newsletter.

Jak założyć sklep internetowy: wybór rozwiązania hostingowego

Większość kreatorów sklepów internetowych włącza hosting w pakiet usług, za które płacisz w ramach korzystania z kreatora. Tak jest na przykład w przypadku Squarespace gdzie umieściłam stronę mojej firmy Curate24, jak i również w przypadku polskich serwisów Shoper czy Wix. Jest to rozwiązanie niedrogie i proste jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z e-commerce.

Wybierając rozwiązanie hostingowe, pamiętaj jednak o tym, żeby było sprawdzone. Ostatnią rzeczą jakiej chcesz rozkręcając swój nowy biznes jest zniknięcie Twojego sklepu z internetu. Na rynku dostępnych jest wiele firm uchodzących za godne zaufania, jak na przykład GoDaddy czy Blue Host.

Jedną z najważniejszych rzeczy, które musisz rozważyć jest ich rzetelność i łatwość kontaktu w przypadku kiedy coś nie idzie po Twojej myśli.

Kontakt przez telefon z dostawcą hostingu.

Zdjęcie: starmanserles

Różnica między hostingiem a domeną

Hosting i domena to dwie zupełnie różne rzeczy, mimo że sprzedawane są często razem w ramach jednego pakietu.

Różnica między hostingiem a domeną jest bardzo prosta. Wyobraź sobie dom – rozwiązanie hostingowe jest domem, a domena to jego adres. Domena pozwala więc Twoim klientom trafić do Twojego domu czyli na serwer gdzie firma hostingowa przechowuje Twoją stronę.

Wybór hostingu: pytania, które warto zadać

Jeśli zdecydujesz, że wolisz kupić rozwiązanie hostingowe osobno, a nie w pakiecie razem z kreatorem sklepu, warto będzie najpierw zadać kilka pytań firmom hostingowym, których produkty bierzesz pod uwagę. Poniżej kilka przykladów.

  • Jaki “uptime” gwarantują (najlepiej 99.9%)? Jak się to przekłada na rzeczywistość? Jak wygladał “uptime” w ciągu ostatnich kilku miesięcy?
  • Gdzie dokładnie znajduje się ich serwer?
  • W jaki sposób i w jakich godzinach można się z nimi skontaktować w razie pytań lub wystąpienia problemów?
  • Jak wygląda instalacja i czy oferują pomoc przy instalacji?
  • Jak wyglądają warunki przedłużenia z nimi umowy i ile to kosztuje? A co z zerwaniem umowy?
  • Jeśli zdecydujesz się na nieograniczony pakiet, co to tak naprawdę oznacza? Pamiętaj, że każdy pakiet (nawet “nieograniczony”!) ma swoje ograniczenia.
  • W jaki sposób zapewniają bezpieczeństwo Twoich danych, oraz w jaki sposób i jak często tworzą kopie zapasowe?
  • Od kiedy działają na rynku?

Jak wybrać domenę dla sklepu internetowego?

Domena jest ważną sprawą dlatego, że pomaga wyszukiwarkom internetowym zrozumieć co znajduje się na stronie Twojego sklepu.

Domena najlepiej powinna zawierać nazwę Twojej marki i powinna być łatwa do zapamiętania. Wiele kreatorów sklepów internetowych jak i firm hostingowych da Ci domenę w ramach pakietu, który u nich wykupisz.

Czasem jednak będzie to domena zawierająca nazwę tego właśnie kreatora lub firmy hostingowej – na przykład marka Squarespace była częścią domeny, którą dostałam od nich na początku w ramach pakietu, który wykupiłam dla mojej firmy. W takim przypadku, taką domenę warto zmienić na taką, która będzie wyglądała bardziej profesjonalnie (na przykład: nazwa.pl zamiast nazwa.squarespace.com).

Jak wybrać domenę: końcówka .pl czy .com?

Jeśli nie przewidujesz, że z Twojego sklepu będą korzystać klienci poza granicami Polski, wybierz domenę .pl. Ułatwi to wyszukiwarkom takim jak Google zrozumienie tego gdzie jesteś i jakiego rodzaju użytkownicy mogą być zainteresowani Twoim sklepem.

Moja firma Curate24 obsługuje głównie klientów na terenie Wielkiej Brytanii i dlatego właśnie wybrałam domenę co.uk.

Jeśli planujesz sprzedaż w kilku różnych krajach lub na cały świat, wybierz domenę .com. Jest to najbardziej uniwersalna domena, która pomoże Ci rozwinąć Twoj sklep w optymalny sposób.

Czy warto wykupić kilka domen?

Czasem korzystne może być wykupienie kilku domen “na wszelki wypadek”. Moją główną domeną na przykład jest domena .co.uk, ale wykupiłam również domenę .com, która przekierowuje automatycznie na stronę .co.uk. Zrobiłam to dlatego, żeby zwiększyć szansę moich potencjalnych klientów na znalezienie mojej strony. Kolejnym powodem było to, że nie chciałam, żeby kto inny kupił domenę .com z nazwą mojej marki!

Jeśli uważasz to za stosowne, możesz więc wykupić dla siebie zarówno domenę .pl jak i .com.

Płatności internetowe: jak wybrać system płatności?

Większość kreatorów sklepów internetowych ma wbudowane gotowe systemy płatności, takie jak PalPal czy Stripe. Te polskie, jak na przykład Shoper, często oferują dodatkowe formy płatności jak opłata za pobraniem czy płatność za pomocą serwisu przelewy24.pl.

Jak wybrać system płatności ecommerce

Zdjęcie: Moyan Brenn

Jeśli budujesz sklep samodzielnie nie używając kreatora stron, możesz zainstalować system płatności osobno. Pamiętaj jednak o tym, że musisz wtedy zapewnić odpowiedni stopień bezpieczeństwa i poufności danych przy płatnościach.

Co to jest certyfikat SSL?

Certyfikaty SSL zapewniają poufność danych przesyłanych między stroną Twojego sklepu a komputerami Twoich klientów.

Strona mojej firmy na przykład, która jest oparta o Squarespace ma wbudowany system płatności Stripe i certyfikat SSL. Podobnie jest z kreatorem Shopify, który wyposażony jest zwykle w system płatności PayPal.

Ewentualnie możesz wykupić certyfikat bezpieczeństwa osobno, ale może to być dużo bardziej kosztowne, szczególnie na początku, kiedy nie masz jeszcze dużo przychodów.

Przelew to przeżytek

Zapomnij o proszeniu swoich klientów o dokonanie płatności za pomocą przelewu bankowego. Owszem, może to być jeden z kilku sposobów na uiszczenie opłaty za zamówiony towar, ale jeśli jest jedynym na to sposobem, niektórzy potencjalni klienci mogą się rozmyślić.

Im łatwiej i szybciej można zapłacić, tym większe prawdopodobieństwo, że transakcja dojdzie do skutku.

Czy warto mieć wersje obcojęzyczne sklepu internetowego?

To zależy. Nawet jeśli początkowo nie przewidujesz sprzedaży klientom z zagranicy, warto mieć tłumaczenie chociażby na język angielski. Nigdy nie wiadomo kto odkryje Twój sklep przez przypadek!

Jak założyć sklep internetowy - Wersje językowe sklepów internetowych

Zdjęcie: Loren Sztajer

Jeśli sprzedajesz towary, które są przeznaczone tylko i wyłącznie na rynek krajowy, nie będzie to konieczne.

Jeśli szukasz kogoś kto może przetłumaczyć Twoją stronę na inny język, daj znać. Tłumaczę strony na angielski i francuski, oraz współpracuję z tłumaczami specjalizującymi się w innych językach.

Jak sprzedawać jeśli nie chcę mieć własnej strony?

Niektórzy przedsiębiorcy wolą zacząć od sprzedaży przez serwisy aukcyjne lub strony zrzeszające pojedynczych sprzedawców. W ten sposób mogą najpierw przetestować produkt sprawdzając czy się sprzeda (więcej o testowaniu pomysłów na biznes już wkrótce).

Wśród najpopularniejszych serwisów znajdują się:

Wrótce na stronie pojawią się artykuły o tym jak prowadzić sprzedaż na każdym z serwisów wymienionych powyżej. Jeśli chcesz przeczytać je jak tylko je opublikuję, kliknij tutaj.

Od czego zacząć?

Zacznij od czegokolwiek. Tylko ci, którzy niczego nigdy nie spróbowali, nie popełnili żadnych błędów. Daj znać jak Ci idzie w sekcji ‘komentarze’ poniżej lub wyślij mi maila. Trzymam kciuki – powodzenia!

Agnieszka

3 comments

  1. Mark

    Ja wszystkie potrzebne usługi – hosting,ssl i domenę wykupiłem na cal.pl Jestem bardzo zadowolony bo wszystko stoi od dłuższego czasu, nie mam problemów z downtim-em czy błędami.

    1. Agnieszka Post author

      Sama nigdy nie korzystałam, ale cieszę się, że wszystko gra 🙂 Widzę, że jest to również rozwiązanie niedrogie. Pozdrawiam!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ta strona używa cookies - Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza Twoją zgodę na to.
Akceptuję
x